Pozycjonowanie sklepów internetowych jako skuteczna forma reklamy
Bez pozycjonowania strony ciężko będzie nam odnieść w sieci. To teza, która bardzo często pojawia się w publikacjach traktujących o przydatności procesu optymalizacji SEO w marketingu internetowym. Czy pozycjonowanie to skuteczna forma reklamy? Sprawdźmy to.
Co rozumiemy przez pozycjonowanie strony internetowej?
Pozycjonowanie witryny internetowej możemy rozumieć jako wielowymiarowy proces zwiększania wartości naszej strony zarówno dla algorytmów Google, które decydują o jej miejscu w wynikach wyszukiwania, jak i dla użytkowników, którzy docenią wartość dodaną i UX, jaki zaprojektowaliśmy podczas pracy nad stroną.
Pozycjonowanie strony to bez najmniejszych wątpliwości proces długoterminowy, którego sukces w dużej mierze zależy od cierpliwości i samodyscypliny. Pierwsze efekty nie będą widoczne od razu. Oznacza to, że właściciel strony jest zobowiązany do stałej pracy nad elementami składającymi się na całościowy proces pozycjonowania SEO e-commerce. A co składa się na ten proces? Przede wszystkim:
- tworzenie wartościowych i unikalnych treści na stronę
- wdrażanie efektywnych słów kluczowych
- budowa jakościowego portfela linków wewnętrznych i zewnętrznych
- pracę nad techniczną stroną kodu źródłowego
- stałe monitorowanie działań konkurencji
Jak widać, pozycjonowanie to dość skomplikowany, a na pewno kompleksowy zbiór czynności, które wykonywane równolegle dają nam najlepszą skuteczność.
Dla kogo pozycjonowanie to najlepsza forma reklamy?
Kto powinien zainteresować się pozycjonowaniem, jako skuteczną formą reklamy? W praktyce każdy przedsiębiorca i autor strony internetowej, który w tym medium dopatruje się potencjału do rozwoju marki i osiągania jakichkolwiek zysków. Z pozycjonowania korzysta obecnie każdy – zarówno duże korporacje, jak i małe rodzinne firmy. Biznesy w żadnym wypadku niezwiązane z nami, jak również nasze najbliższe otoczenie – partnerzy ale też konkurencja. Jest to spowodowane tym, że pozycjonowanie to uniwersalna metoda na wzrost popularności witryny poprzez zwiększenie zasięgów i ruchu na naszej stronie.
Dlatego też pozycjonowanie sklepu internetowego to nie propozycja dla wąskiego grona przedsiębiorców – to konieczność dla każdej marki, która chce zwiększyć sprzedaż w internecie.
Pozycjonowanie czy reklamy Google Ads – co lepsze?
Niezbite dowody na przydatność pozycjonowania strony w dalszym rozwoju biznesu nie przeszkadzają jednak przeciwnikom podnoszenia argumentów, które mają przekonać innych do słabości pozycjonowania. Oczywiście jako główną wadę tej metody zwiększania zasięgu strony internetowej wymienia się długi czas oczekiwania na efekty. Jako doskonałą alternatywę w stosunku do SEO sklepów internetowych wskazuje się Google Ads. Jest to oczywiście prawda – pozycjonowanie przynosi trwałe efekty w długim terminie, nawet po kilku miesiącach od rozpoczęcia pracy z SEO, podczas gdy Google Ads daje efekty od razu.
Musimy jednak pamiętać, że te dwie formy reklamy wcale się nie wykluczają, a wręcz wypełniają się nawzajem, a ich stosowanie powinno być dostosowane do bieżących potrzeb przedsiębiorstwa. Google Ads to reklama świetnie nadająca się na gorące okresy sprzedażowe, podczas których koniecznie chcemy zostać zauważeni w możliwie jak najszerszym zakresie – Black Friday lub czas przedświąteczny. Jeśli za promowania swojej marki bierzemy się na kilka tygodni przed takim momentem w roku, pozycjonowanie nie zda się na nic – wtedy dobrze wykorzystać Google Ads, które równie świetnie radzi sobie w przypadku biznesów mocno sezonowych.
Założenie pozycjonowania jest nieco inne i skupia się przede wszystkim na trwałym wzroście ruchu z wyszukiwarki Google – klientów, którzy na podstawie konkretnych fraz poszukują danych produktów i usług i trafiają na naszą świetnie wypozycjonowaną w rankingu Google stronę. To gwarancje długotrwałych efektów, wypracowanych jednak przed miesiącami w pocie czoła.
Samodzielnie czy agencją – jak pozycjonować?
Pozycjonowanie, jako świetna forma reklamy jest także inwestycją, która dla niektórych małych firm jest stałym kosztem nie do przełknięcia. Dlatego też w ramach optymalizacji finansowej coraz więcej firm stara się na własną rękę pozycjonować własną witrynę, wykorzystując dostępną powszechnie wiedzę i darmowe narzędzia. Tego typu pozycjonowanie daje różny efekt – raz lepszy, innym razem gorszy. To wszystko zależy od zaangażowania i energii, jaką przedsiębiorca włoży we wszystkie aspekty SEO, co może być dużym wyzwaniem w obliczu licznych obowiązków związanych z prowadzeniem firmy.
Nie ulega wątpliwości, że skuteczne pozycjonowanie SEO wykona za nas agencja marketingowa, która dysponuje odpowiednią wiedzą, doświadczeniem i zasobami, zapewniającymi sukces – oczywiście nie natychmiastowy, ale długotrwały i stabilny. A o to przecież nam chodzi w branży e-commerce.