Jak projektować ubrania – podstawowe zasady
Każdy kto ma smykłakę do rysowania, ogromną wyobraźnię i charyzmę pociągającą tłumy, może spróbować swoich sił w projektowaniu ubrań. Nie każdy jednak może stać się profesjonalnym projektantem, który kreować będzie odzież, gusta i modę uliczną. O tym jak zacząć by nie spalić się już na początku, piszemy poniżej.
Poznaj ciało, rodzaje sylwetek i określ target
Projektowanie ubrań to coś co tworzone jest dla ludzi. I o nich się rozchodzi – by być świadomym jak kształtuje się ciało ludzkie wraz z wiekiem, jakie wyróżniamy postury i przede wszystkim, dla kogo my chcemy tworzyć ubrania. Jeżeli postawmy za cel „ubrania dla wszystkich” to tak jakby projektować dla nikogo. Trzeba wybrać swój target wiekowy i sylwetkowy. Nie można być alfą i omegą projektowania ubrań. I od tego trzeba zacząć.
Projektowanie ubrań a typy urody
Wyróżniamy 4 podstawowe typy urody, a każdy z nich ma kolejne 3 odmiany. Łącznie 12. A co bardziej nadgorliwi, wyróżniają nawet 16 typów. Warto je znać, bo w połączeniu z poszczególnymi kolorami, wyglądają one inaczej. Gucci ma dwoje trzy flagowe kolory, w każdej jego kolekcji są one zawarte. Jednak rzadko kiedy stanowią główną bazę kolorystyczną – bo on wie, że nie pasują do każdego. I tez musisz zdawać sobie z tego sprawę.
Naucz się rysować
Większość projektów musi zostać narysowana, zanim zostanie przekształcona w projekt komputerowy lub fizyczny. Idealne odwzorowanie obrazu z wyobraźni, pozwoli na dokładne pokazanie wykonawcy, jaki efekt końcowy chcesz osiągnąć. Może to też pomóc konsultantom w zrozumieniu Twojej koncepcji, na etapie tworzenia kolekcji.
Znajomość materiałów, faktur, krojów
Jest to zupełna podstawa w zakresie przygotowywania projektów ubrań. Bez tego ani rusz do świata mody. Ci, którzy skończyli szkołę w zakresie projektowania ubrań, mają nieco łatwiej, bo podstaw zostali nauczeni. Inaczej, jeżeli ktoś na własną rękę chce przedostać się do świata mody i wdrażać własne pomysły. Musi zapoznać się z materiałami, ich fakturami i podstawowymi krojami oraz ich fachową nomenklaturą. Laickie podejście do niczego nie doprowadzi, no chyba, że komuś zależy na szybkim pokazaniu braku profesjonalizmu.
Znaj każdy element procesu powstawania ubrania
Nie bez powodu, krążą historie o wielkich biznesmenach, którzy zaczynali od pozycji szofera czy osoby sprzątającej, a potem doszli do wysokich stanowisk i dużych pieniędzy. Niejedna polska projektantka mody mogłaby również pokazać w ten sposób swoją ścieżkę kariery. Przykładem może być Anna Krzyżanowska, która doskonale wie jak się wybiera i kupuje materiały, jakie rodzaje szwów stosuje się do poszczególnych tkanin, jak przechowuje się materiały czy jak wykorzystuje ścinki. Aby być profesjonalistą, trzeba mieć pojęcie o całym procesie, od początku do końca. Nie można zaprzestać tylko na zaprojektowaniu.
Zwracaj uwagę na trendy
Nie każdy może od razu je kreować. Czasem projektanci muszą się do nich dostosować. Kreowanie zastrzeżone jest tylko dla najlepszych. Sklep z ekskluzywną odzieżą od światowego projektanta a analogiczny od początkującego, będą znacząco się różnić. Pierwszy może pozwolić sobie na dużo więcej ekstrawagancji w swoich dziełach, bo i tak znajdzie na nie klientów, gdyż posiada już markę.
Bądź pokorny
Pokora i wdzięczność to cechy, o których nie każdy pamięta. Jednak wykonując projekty ubrań trzeba je mieć zawsze z tyłu głowy. To praca dla ludzi, i to też on nich zależy dalsza kariera, to czy będą postrzegali Cię za dobrą markę i wartą zainteresowania. Jeżeli nie będziesz zważać na opinie innych, brać ich pod uwagę, starać się dla ludzi, możesz polec już w przedbiegach i nie zyskać odbiorców.
Czy każdy projektant może otworzyć butik w Warszawie?
Teoretycznie każdy, jednak warto znać koszty, które wiążą się z posiadaniem własnego butiku. Nie każdego więc na niego stać. W początkowej fazie działalności warto odpuścić sobie butik stacjonarny i spróbować działalności w sieci. Kiedy marka zyska odbiorców, wtedy można pomyśleć o wynajęciu lokalu pod butik. W Warszawie zdecydowanie będzie najlepiej go ulokować, bo to miejsce zamieszkania wielu celebrytów i gwiazd showbiznesu.